4 poveşti decantate de pe 4 continente
Câteodată, ca în poveştile clasice
dintre Bine şi Rău, când acesta din urmă ne seduce într-o primă fază, aşternând
praful peste personajul pozitiv al poveştii, căruia, până aproape de final, nu
i se prea dă crezare, ai nevoie de timp. Nu există un interval standard.
Fiecare după necesităţi şi după cât de mult doreşte să îşi deschidă ochii şi
sufletul.
Ce nevoie? Cea de a-ţi recunoaşte,
fără vreun reproş, că de această dată te-ai înşelat.
Despre cum se vede şi cum se simte Brazilia
Mulţi dintre români au o imagine
mitizată despre Brazilia. O imagine ce nu se pupă cu realitatea.
Acum 9 ani, la prima mea călătorie
în Brazilia, nu mi-a plăcut ţara. Nu mi-au plăcut oamenii. Dar cumva, atunci a
trebuit să mă păcălesc că îmi place, pentru că unul dintre cei mai apropiaţi
oameni din viaţa mea era un brazilian. Şi vorba este că trebuie să le iubeşti
ţara ca să te accepte.
Mi s-a confirmat după 9 ani.
Taximetrişti care, la auzul primelor critici – frumos spuse, nu vă gândiţi la altceva
– despre Brasil, schimbau foaia. Sau
ne trezeam cu explicaţia dată – „Aaaa, sunteţi a doua oară aici, deci v-a
plăcut” – din partea unor oameni care nu s-ar fi gândit măcar că ajunseserăm a
doua oară în Brazilia pentru că se nimerise să fie mai ieftin să zburăm acolo
decât în Argentina.
Nu zic, sunt şi oameni buni, dar
sunt puţini... puţini comparativ cu numărul de locuitori. Am fost să ne luăm
cartelă în prima zi. Eram în Campeche – am colindat magazinele, lovindu-ne de
acelaşi răspuns „Aveţi nevoie de... nu-ştiu-ce
cod /n.m./”. Da’ n-ar fi fost unul care să fi spus „Vă dau codul meu” sau
„Mergeţi la magazinul cutare, acolo nu aveţi nevoie de cod”. M-am simţit
singură.
Nu am văzut în nicio ţară pe care
am explorat-o şoferi de Über /nu mai folosesc - 21.01.2022; n.m./ mai antipatici decât în Brazilia. Pentru mulţi
dintre ei, salutul nu se inventase. Sau acel „Tudo bom?” era de-o falsitate strigătoare la cer! Nici măcar nu te
puteai baza pe ei – aşteptai tu frumos şi, după ce trecea mai mult de jumătate
din ETA, anulau cursa.
Superficialitatea era la ordinea
zilei în atât de multe aspecte – de la curăţenia de la cazări şi până la mizeria
pe care o lăsau pe cursele prin ţară. Ni s-a întâmplat să nu avem locuri unul
lângă altul în autobuz. Unul nu ar fi spus „Luaţi-mi locul, staţi împreună,
sunteţi musafiri în ţara noastră”...
Călătorind în sud, prin Santa
Catarina şi Rio Grande do Sul, am simţit din plin răceala oamenilor, cu mult
chiar şi peste ce experimentasem în prima călătorie. Îi simţeam neimplicaţi,
egoişti, narcisişti. Nu mai simţeau sau poate că nu se mai lăsau să simtă. M-am
încărcat atât de mult, că am explodat într-un punct şi am dat totul afară prin
plâns. Mă marcase felul ciudat în care îşi tratau compatrioţii. Felul în care
mulţi vorbeau despre argentinieni – urât. Cu toate că nu a fost un argentinian
cu care să fi discutat despre Brazilia care să aibă altceva decât cuvinte frumoase
de spus, chiar încercând să mă convingă să mă răzgândesc şi să văd cu alţi ochi gigantul de la nord.
De unde vine oare golul din
sufletul a 90% dintre oamenii cu care am interacţionat la fiecare vizită în
Brazilia? Am discutat mult cu Marcel pe tema asta. Poate din faptul că „orice
se poate întâmpla”, că doar te găseşti în Brazilia, şi toată lumea îţi spune
acelaşi lucru. E o frică ce-au îngropat-o sub preş, frica de furturi, de
jafuri, de dat în cap pur şi simplu sau de împuşcat. De ce să accepţi aşa ceva,
de ce să nu te lupţi cu aceste situaţii? La întoarcere, am ajuns în Guarulhos
şi oamenii ne-au părut mai normali acolo, însă tot detaşaţi.
Ne clarificase şi-un şofer de Über
din Pará – unul dintre puţinii simpatici –, într-o altă seară când simţeam
dezamăgirea la cele mai înalte cote. În nord erau altfel oamenii. Îmi aminteam
de-un Salvador măreţ. Dar şi violenţa se accentuase, aveam să aflăm.
Şi mai avuseserăm ocazia să luăm
micul dejun la una dintre pensiuni cu un cuplu brazilian şi unul paraguayan.
Şi, mamă, cum am simţit diferenţele, încă înainte de a lăsa Brazilia în urmă şi
de a-mi găsi liniştea în Uruguay!
Despre prietenia cântată din Ghana
Am auzit asta de atât de multe ori
– că sunt aşa de prietenoşi ghanezii, că ei îi iubesc mai mult pe vizitatorii
străini decât pe compatrioţi – ...că eram intrigată să văd cu ochii mei
minunea.
Ce-i drept, un lucru-l pot
confirma, nu am văzut popor mai zen!
Doar că, de la început, eu nu am
perceput treaba cum am citit-o prin articolele de călătorie. Ajung de multe ori
să mă întreb dacă eu atrag excepţiile sau dacă mulţi dintre cei care umblă brambura
prin lume n-au pic de inteligenţă emoţională.
Prietenoşi sunt, dar costă. Să îţi
indice un restaurant bun, un taximetrist de încredere – nu toţi, dar cei mai
mulţi se aşteaptă la o răsplată în bancnote. Nici măcar nu mai ştii în cine să
ai încredere şi în cine nu. Şi oamenii obişnuiţi sunt reţinuţi – deşi te văd
alb şi în trecere, nu ar veni la tine din prima să îţi ofere ajutorul. Iar
mulţi dintre cei cu care te împrieteneşti a doua zi nici nu mai ştiu cum te
cheamă, deşi părea că v-aţi apropiat. De pildă, colegul nostru de avion care a spus
că ne aşteaptă la ieşirea din aeroport şi a plecat cum a prins ocazia.
Ghana este o ţară scumpă, mai ales
pentru cei ce-o vizitează şi mai ales comparativ cu ce condiţii se oferă – de
la cazări la transport şi restaurante. Toate acestea sunt îngreunate de
situaţiile în care se fac miştouri (mai ales în rândul populaţiei musulmane din
nord), unde să fii tras pe sfoară e o chestie căreia îi faci faţă în fiecare
zi. Sunt indivizi care vor să te racoleze încă de la micul dejun pentru
excursii diverse, alţii visează un trai diferit în Europa şi cerşesc indirect
cadouri, se practică bezness cu
europence care-s prostănace şi-şi deschid buzunarul (articol în engleză
aici) şi chiar şi la monumentele istorice (vezi Larabanga) vei fi manipulat cu
„nu avem şcoală – donaţi pentru copiii din sat”; în realitate, au 3.
Ce am observat, din multele
drumuri cu localnicii şi cu trotro-ul,
este că nu se poartă frumos între ei şi, cum aminteam sub capitolul „Brazilia”,
felul în care oamenii dintr-un popor se poartă unii cu alţii este adevărata lor
faţă. Nu am văzut căldura pe care am experimentat-o în Uganda. Nici nu încape
discuţie!
Iar lăcomia este la loc de cinste
– nu există ideea de comunitate, fiecare-i pe cont propriu. Taximetriştii – cu preţurile
lor uriaşe, mai mari cu mult decât aici; meşterii – cu lucruşoarele frumoase,
vândute însă la suprapreţ, în condiţiile în care, cel puţin pe coastă, aerul
sărat şi umed nu le face prea bine, fiind în mare parte ruginite şi pătate;
băieţii de la Elmina cu trucurile lor ieftine. Cam care? Îţi scriu pe o bucată
de scoică numele cu markerul (asta după ce se străduiesc mult să îl afle); după
ce vizitezi castelul, ieşi şi tu ca omul. Ei te întâmpină cu măreaţa operă, cu
ce minunat prieten le eşti deja şi îţi cer o donaţie. Unii (mai slabi de înger)
se simt vinovaţi şi dau. Ştiţi cam cum am trecut pe lângă ei? :D
Am mai avut momente ciudăţele –
de-a lungul unei plimbări la asfinţit prin Cape Coast, când nu am văzut cele
mai pline de bunătate priviri asupra mea şi a lui Marcel. Sau când, după mulţi
bani plătiţi, cei de la o cazare eco de pe lângă Ada Foah, din estul Ghanei,
nu au vrut să mă lase să fac un duş pe motiv că depăşeam cu 10 minute ora de
check-out. Sau printre rândurile de pe Mess ale unuia dintre taximetriştii
noştri de acolo, care, lapte şi miere iniţial, a început să aibă probleme când
am ajuns acasă – cu sănătatea, cu maşina, cerându-mi apoi pe faţă bani. Mda.
Dacă am făcut pe proasta... trebuia să expliciteze modulul. J
Din păcate, concluzia a fost că
ce-i ultralăudat este, în realitate, la polul opus. Cam ca şi bărbaţii care se
bat cu pumnul în piept cum că sunt buni la pat.
Despre o familie afgană refugiată în Iran
(şi posibil despre multe altele
care consideră că se găsesc în aceeaşi situaţie)
Iranului şi iranienilor nu prea am ce le reproşa. Mi-au demonstrat de prea multe ori ce oameni sunt şi ce ţară au.
Iar când ţi se întâmplă de zeci de ori, în sud, în nord, la est sau la vest, şi
un sceptic va ajunge să creadă că e vorba de bunătate pură, şi nu de una
închipuită.
În cazul istorisit, însă,
lucrurile au stat diferit. El – mai tânăr cu vreo 12 ani decât mine (şi, da, am
simţit şi că totul a fost amestecat cu nişte flirt şi dorinţă de atenţie, încă
de la început, însă nu i le-am hrănit), eu şi cu Marcel după treptele
istovitoare de până la Castelul Rudkhan (aveţi articolul în engleză aici). Şi
iarăşi el foarte zâmbitor când rămăsesem singură prin curtea castelului.
A continuat cu mesaje în fiecare
zi – iarăşi un model arhicunoscut mie, pe ton plăcut şi senin. (poate că vă
întrebaţi de ce îmi dau ID-ul de Facebook sau de Instagram oamenilor ce mi-l
cer; da, sunt cazuri în care această situaţie poate conduce la ciudăţenii, însă
cele mai multe cazuri sunt cele care pun bazele unor prietenii straşnice)
La un moment dat, a insistat
foarte mult să accept o invitaţie la cină în chiar ultima seară, când ne
reîntorceam la Teheran, înainte de plecarea spre casă.
M-am sfătuit cu Marcel şi am spus
„da”. Apoi ne-am interesat de cum trebuie să ne comportăm, înţelegând din
articolele de etichetă culturală citite pe net că afganii ar fi, în general,
mult mai stricţi decât persanii. Le-am cumpărat cadouri – fructe uscate şi
dulciuri – şi nu m-a deranjat când amicul meu mi-a spus, timid, că nu îmi voi
putea da jos hijabul nici măcar în casă şi că nu voi putea să le îmbrăţişez
decât pe membrele de sex feminin prezente. Am aflat că tatăl lui era foarte
religios.
La început, îl admiram pentru că
muncea mult pentru pasiunea vieţii lui – fotbalul, că se antrena chiar şi fără
să mănânce, pe căldurile acelea din timpul Ramadanului...
Mai apoi, la cina cu care ne-au
răsfăţat, recunosc, servindu-mi chiar şi havij bastani – el ştia că îmi place
foarte mult –, am descoperit şi aspecte care nu mi-au picat neapărat bine. Au
fost foarte drăguţe sora şi cumnata lui, care ne-a şi ajutat cu tradusul,
vorbind destul de bine engleza. Dar au fost şi momente de linişte, momente
stânjenitoare – şi mă gândeam că poate nu ar fi trebuit să îmi doresc nici eu
atât de mult să intru în dedesubturile misterioasei culturi afgane.
Mama lui îmi fura ochii constant –
deşi încărunţită, era încă o femeie frumoasă, cu ochii de un negru intens. Mi
s-a transmis prin traducere că mă place în mod deosebit şi mi-a făcut cadou un
şal.
Apoi, cumva, eroina mea a picat de
pe soclu când am văzut-o reumplând o sticlă de Cola cu lichidul rămas
neconsumat după cină.
Eu încerc să îi înţeleg pe toţi
oamenii cu care interacţionez. Sunt conştientă că unele aspecte nu le pot
percepe în întregime, căci doar persoanele care s-au confruntat strict cu ele
pot, însă lipsa de recunoştinţă şi de sinceritate nu le suport.
Sunt aproximativ 3000000 refugiaţi
afgani în Iran. Iranienii le-au deschis graniţele în momente grele pentru ţara
lor. Tânărul fotbalist se născuse practic în Iran şi în puţin peste 20 de ani
nu fusese în Afganistan.
„Nu este încă sigur” ne-au spus.
Pe de altă parte, s-au plâns şi
foarte mult că sunt ostracizaţi, că iranienii se uită la ei de sus, că nu au
aceleaşi drepturi ca ei.
Acum, eu ascult, nu trebuie
neapărat însă şi să fiu de acord.
Sunt refugiaţi şi refugiaţi. Şi
mai este şi vorba aceea care zice că musafirul vine, stă, dar mai şi pleacă. Şi
nu vorbim despre câteva zile. În cazul în care nu te poţi reîntoarce acasă, poţi
schimba măcar perspectiva şi aprecia faptul că ai un acoperiş deasupra capului,
mâncare să pui în farfurie şi un loc în care te poţi dezvolta.
Dacă nu îţi convine, îţi iei
băgăjelul şi mergi altundeva, oriunde crezi tu că îţi va fi mai bine.
Dar nu poţi depinde doar de alţii
să te ajute, trebuie să faci tu.
De ce spun asta? Pentru că după
acea vizită, tânărul fotbalist a început să pună presiune pe mine, că vrea să
vină în Europa să joace fotbal, să îl ajut. Am trimis e-mailuri, m-am agitat,
văzând, în acelaşi timp, de-a lungul zilelor, cum se victimizează tot mai mult,
cum seninul se transforma în cer cu nori şi numai în energii negative.
Fratele lui, care în Teheran
insistase să ne plătească taxiul până la cazare, îmi dăduse unfollow pe Instagram – nu cunosc
motivele – şi realizam cât de fals fusese.
Iar amicul meu nu apleca nici
măcar o ureche la ceea ce îl rugam să facă pentru el – să trimită e-mailuri
singur (îl ajutam cu un model), să îşi facă rost de actele de studii şi de
refugiat, să se apuce să înveţe engleza (îi dădusem chiar şi o aplicaţie).
Aşa că, într-o bună zi, l-am rugat
frumos să mă lase în pace, că nu mai pot. Oamenii care nu vor să fie ajutaţi nu
trebuie ajutaţi. Cunosc foarte mulţi şi mai cunosc şi vorba ’ceea cu para
mălăiaţă. Voi nu? J
Despre triburile din Panama
Înţelegerea fusese aşa – că ne ducem mai în sus pe râu, ca să fie un sat al
tribului Emberá mai izolat. Cu toate că nu ne spunea la care anume urma să
mergem şi costase o mică avere întreg turul.
Ghidul, el însuşi Emberá, venea recomandat şi ultrarecomandat – din nou, de
oameni care nu văd dincolo de ceea ce au în faţa ochilor –. Nu mi-a
plăcut din prima clipă, părea deranjat de orice fel de întrebare cu conotaţii
negative pe care o adresam şi care îi implica ţara. De pildă... „De ce este
atât de mult gunoi pe străzi?”
Dădea vina mereu şi mereu pe altcineva. Nu se gândea să împartă provizii
sau experienţe. Avea un text pe care-l spunea. Şi atât. Acum i-aş pune clar
diagnosticul de narcisism. Atunci încă găseam scuze.
Aşadar, după timpul petrecut în sat, discuţii cu şeful tribului şi
întrebări incomode din partea unor turiste americance, dansuri cu o coregrafie
slab repetată şi obiecte artizanale foarte scumpe, prânz şi cină, au urmat
ploaia şi somnul.
Dimineaţa nu se mai comunica în dialect, ci în spaniolă. Băştinaşii îşi
scoseseră telefoanele mobile. Noi plecam şi urmau alţii.
La momentul respectiv, am vrut să cred că ieşise soarele pentru mine şi în
Panama. Mi-era foarte greu să fiu întâmpinată de o poveste cu idei principale
fixate-n unt expirat, şobolani, proastă creştere şi dorinţa de a evada. Îmi
lipsea bunătatea necondiţionată din Columbia!
Apoi, am realizat că, în afara faptului că făcuserăm toxiinfecţie
alimentară (pe care ghidul nostru a negat-o, împreună cu toate sfaturile pe care
i le-am dat cu prietenie şi care priveau o viitoare experienţă cu călători
străini), am realizat că fuseserăm traşi pe sfoară. Rău de tot. Am descoperit
pagina de Facebook a satului; acum găsesc doar site-ul. Îţi puteai face chiar programare online pentru o
vizită! Deci, era doar teatru. Totul fusese doar teatru. Era slujba lor,
probabil mult mai uşoară decât ar fi fost multe altele.
Măcar de ar fi fost transparent totul, dar prezentarea era făcută astfel
încât să-i manipuleze pe toţi cei care le debarcau pe ponton. Că ei o duc greu,
că încearcă să îşi păstreze tradiţiile ş.a.m.d. Am tăcut aproape doi ani pentru
că s-a întâmplat să mă ataşez de unul dintre bărbaţii de acolo. Însă tot
consider că adevărul primează.
Mai bine o spune chiar ghidul: <Many website are Not done by Embera people, Embera people even do not know what, how it is set up, behind is somebody else who is Not an Embera
and write what ever their come out to write on website " that is what I
think" so as tou know alot nice or bad thigs people set on website. ... Do not worry about sending pictures because this news you are saying to
me I will share with Villagers and I do not think they will be happy on
have something from you...because I know this people for many years. ... Finally I want to say thank you, hope this is No going to be a problem, bad way to do a negative comment to others travelers.> (mi-a amintit de o cazare din Muntenegru, unde
nimeni nu vorbea engleză, dar după ce am rezervat ceva şi am primit altceva, am
plecat după prima noapte şi proprietarii ne-au sunat în engleză rugându-ne să
nu le facem review rău)
Îmi vor rămâne totuşi în suflet puiul de leneş pe care l-am cunoscut,
tucanii, papagalii, natura fabuloasă şi baia în Lacul Gatún. Pentru ele toate a
meritat.
Se mai întâmplă. Life goes on.
O dragă prietenă mi-a trimis un
citat, spunându-mi că s-a gândit la mine când l-a văzut. Vi-l redau,
considerând că se potriveşte de minune—„You
can be a good person with a kind heart and still tell people to fuck off when
needed”.
Pentru că trebuie să ne iubim şi
să ştim când cei din jur încep să profite şi încetează să ne respecte.
No comments: